MOOOV : THE SQUARE

MOOOV : THE SQUARE

Regie: Ruben östlund Zweden, 2017

DATUM: do 23 november 2017

LOCATIE: Euroscoop

UUR: 20:15

BASISPRIJS: € 8,5 - € 8 (65+/studenten) € 5,5 op dinsdag


DATUM: zo 26 november 2017

LOCATIE: Euroscoop

UUR: 11:00

BASISPRIJS: € 8,5 - € 8 (65+/studenten) € 5,5 op dinsdag


DATUM: di 28 november 2017

LOCATIE: Euroscoop

UUR: 14:30

BASISPRIJS: € 8,5 - € 8 (65+/studenten) € 5,5 op dinsdag

De Zweedse cineast Ruben Östlund (TURIST) baseerde zich voor deze film op een gelijknamige kunstinstallatie die hij ook zelf maakte, waarin hij een vierkant op de vloer van een museum tekende en bezoekers meegaf dat het een veilige omgeving is waarbinnen niets kan gebeuren en iedereen braaf voor elkaar zorgt.

 

De Zweedse cineast Ruben Östlund (TURIST) baseerde zich voor deze film op een gelijknamige kunstinstallatie die hij ook zelf maakte, waarin hij een vierkant op de vloer van een museum tekende en bezoekers meegaf dat het een veilige omgeving is waarbinnen niets kan gebeuren en iedereen braaf voor elkaar zorgt.  Is het mogelijk, zo vroeg hij zich af, dat mensen zich binnen zo'n afgebakende plek écht heel even aan die afspraken houden? Of zijn de sociale, economische en seksuele impulsen die ons voortdrijven zo krachtig dat zelfs dat te veel is gevraagd?

Hoofdpersonage in de film is de gladde museumdirecteur Christian. Die wil uitpakken met een nieuwe tentoonstelling, waarvan “The Square” één van de meest besproken werken moet worden, maar één en ander loopt niet zoals hij het had gepland. Zijn gsm en horloge worden gestolen, hij beleeft een onenightstand met een journaliste, de online promocampagne voor de tentoonstelling gaat om de foute reden viraal en hij moet zich tussendoor ook nog over zijn puberende kinderen ontfermen.

Hoe extreem de situaties ook worden, Östlund verliest nooit zijn gevoel voor esthetiek. Het resultaat is een film boordevol originele ideeën en wrangkomische observaties over de aap in ieder van ons. Maar ondanks alle pijnlijke, bittere en gênante passages, toont Östlund ook compassie en empathie, zelfs wanneer de personages het nog nauwelijks verdienen. Bovendien balanceert Östlund vaak op de grens tussen ernst en scherts, waarbij je soms niet goed weet of je nu verondersteld wordt in de lach te schieten, dan wel weg te kijken uit plaatsvervangende schaamte. THE SQUARE won de Gouden Palm in Cannes.